Curs de initiereLa ora 9 dimineata am ajuns la destinatie, locul unde timp de 4 zile 16 voluntari impreuna cu trainerii si echipa de proiect urmau sa isi desfasoare cea de a 3 activitate din cadrul proiectului trainingul de initiere „Voluntari pentru voluntari”.

Responsabilul de proiect le-a prezentat programul pe zile, obiectivele fiecarui atelier -trei sesiuni pe zi, pe cei 3 formatori, coach-ul, le-au fost aduse la cunostinta -si ca semnaturi- normele de protectie si siguranta, pentru aceste 4 zile, am impartit materialele aferente vizibilitatii programului si proiectului, tricouri, mape, etc, ne-am spus temeri si asteptari, am negociat regulile de grup, responsabilii administrativi, cei cu organizarea gustarilor de pauza- sucuri, pahare, rontaituri, fructe, -care trebuiau duse la bucatarie dimineata si asezate pt pauze ca acestea sa fie respectate.

Participantii au inceput primul atelier al zilei cu un scurt joc de energizare (Am o casuta mica), apoi au continuat cu un exercitiu de cunoastere (Blazonul Meu – in care pe o coala de hartie fiecare participant trebuia sa scrie intr-un blazon 3 realizari, 3 obiective, hobby-uri, 3 calitati si 3 defecte, iar sub fiecare blazon sa isi stabilieasca fiecare voluntar un motto).

Dupa pauza de cafea, a urmat prima sesiune caci cei 16 voluntarii si-au dat seama ca nu au venit intr-o tabara de vacanta doar sa se distreze ci sa si invete lucruri noi si interesante. Inainte de a afla lucruri noi despre managementul resurselor umane, participantii s-au energizat prin intermediul unui joculet intitulat “Banditul” in care formatorul striga banditul si arata cu degetul spre un voluntar, acesta se lasa in jos iar cei doi voluntari care se aflau in stanga si dreapta lui trebuia sa se impuste imitand cu degetul un pistol si scotand sunetul poc. Cel care era mai rapid era declarat castigator, cel invins se retragea din joc. In cadrul atelierului au aflat despre oamenii resursa, cum sunt atrasi in proiecte, cum pot fi motivati, cum vor fii mentinuti atat in proiecte cat si in cadrul organizatiei.

Dupa pauza de masa a urmat atelierul numarul 2 intitulat “Echipa. Roluri in echipa”. Formatorul a construit un gard din banda adeziva iar voluntarii care jucau rolul de “detinuti” trebuiau sa treaca prin “spartura” ajutandu-se unii pe ceilalti fara insa a atinge gardul care era socotit a avea curent electric prin el. A fost un exercitiu interesant in care cei 16 voluntari au dat dovada de solidaritate si au si-au pus in aplicare ideeile si forta fizica, la inceput au fost trecuti cei usori si 2 voluntari mai plinuti pentru ca la final sa fie trecut un voluntar mai greu. La finalul exercitiului au tras concluzia daca au facut intr-adevar o echipa, care s-a implicat mai mult, care mai putin, etc. Tot in cadrul acestui atelier a avut loc si proba cu scaunele. Asezate in cerc voluntarii trebuiau sa sprijine scaunul aflat pe doua picioare doar cu o mana si sa faca 2 rotari complete de cerc fara ca scaunul sa atinga pamantul cu toate cele 4 picioare.

A urmat apoi pauza de cafea in care voluntarii si-au povestit impresiile traite in timpul activitatii "gardul electric".

In ultima sedinta din prima zi au aflat despre atragerea de fonduri in proiecte, atat din fonduri europene, cat si din surse proprii (competitii sportive,actiuni caritabile). Inainte de a incepe atelierul au luat parte la energizerul numit “Salcia” in care fiecare voluntar trecea in cercul facut de ceilalti 15 voluntari si se lasa leganat de acestia dintr-o parte in cealalta sustinandu-se doar cu ajutorul picioarelor sprijinite pe sol precum o salcie in bataia vantului.

Ziua tinerii au luat parte cu entuziasm in programul trainingului, s-au dovedit a fi activi, au inceput de la o sesiune la alta sa se dezinhibe, sa functioneze acel “Fa ca mine” pentru care i-am impartit pe grupe. In pauze ciripeau de zor si se tot auzea pe ici pe colo: “o sa vezi, nu stiam de treaba aceea, interesant jocul asta”, etc

Seara s-a incheiat cu o vizionare de film TiA cei drept cam vechi trebuie sa recunoastem, cat si de unele filmulete ce prezentau alte proiecte de tineret, mai bine zis PPT-uri facute cu poze din diferite proiecte de tineret.

Sambata 16.04.2011

La ora 9. 30 a avut loc prima sesiune a zilei. Pentru inceput voluntarii au luat parte la un alt joc de cunoastere intitulat « Portretul meu » in care 8 voluntari asezati pe scaune erau « pictati » pe o coala de hartie de ceilalti voluntari, timp de 30 de secunde apoi se roteau la urmatorul voluntar, pana ce facea o tura completa. In tot acest interval voluntarii comunicau intre ei diferite lucruri legate de propria persoana, ce sport le place, ce culoare le place, etc.

A urmat atelierul ce continea notiunile legate de organizarea competitiilor sportive. In sala de curs formatorul a ascuns 4 biletele de diferite culori, decupate si care trebuiau gasite si unite sub forma unui puzzle, cu etapele organizarii competitiilor sportive. Voluntarii au fost impartiti in 4 echipe a cate 4 voluntarii si au scotocit toata incaperea in cautarea biletelor. Pentru ca dupa 10 minute nu reusisera sa gaseasca decat 1 bilet li s-a redus spatiul de cautare si tot asa pana a fost gasit si ultimul biletel. A urmat apoi pauza de cafea in care voluntarii au discutat despre ascunzatorile ingenioase in care au fost puse biletele, sub fata de masa, prinse de tocul usii, ascunse in picioarele de la scaun, etc.

La cel de al doilea atelier al zilei voluntarii au jucat pentru inceput « Salamul »- un joc de incredere in care fiecare voluntar se urca pe un scaun si se lasa pe spate fiind prins de colegi in ideea de a suda echipele pentru organizarea de competitii sportive. Apoi au luat contact cu competitiile sportive individuale (sah, tenis de masa) dar si pe echipe (baschet, volei, fotbal). Impartiti in echipe de cate 8 sau de cate 4 au avut de indeplinit diferite sarcini in ceea ce priveste organizarea competiilor sportive (redactarea unui anunt legat de inceperea unei competitii sportive, stabilirea documentelor necesare inscrierii intr-o competitie, alcatuirea tabloului competitional organizarea festivitatii de deschidere, a festivitatii de inchidere, etc.

Seara a continuat cu un inedit concurs de Karaoke in care voluntarii spuneau un numar iar cel care uma sa cante trebuia sa se descurce cu piesa numarul respectiv, glume si jocuri de tot felul...pe unii voluntari, in zori ii apucase vraja jocului numit MAFIA, pe altii somnul...

Duminica 17.04.2011

In cea de a treia zi dupa micul dejun la ora 9.30 ne-am adunat cam greu ce este drept in sala de sedinte. A urmat un joc de energizare in care fiecare voluntar a primit o foaie pe care era scis un cuvant si fara a vorbi intre ei au trebuit sa refaca citatul in ordine logica IMPORTANT LA O COMPETITIE SPORTIVA ESTE SA PARTICIPI LA ACEA COMPETITIE SPORTIVA SI NU SA CASTIGI. Au urmat apoi mici prezentari power point despre istoricul competitiilor sportive de-a lungul timpului. Dupa pauza a urmat cafeneau sportivilor, in care tinerii impartiti in echipe de cate 4 au scris ce regulamente stiau ei legate de sporturile individuale (sah, tenis de masa) sau pe echipe (volei, baschet, fotbal). Apoi reuniti in cerc fiecare echipa a prezentat ceea ce stia despre regulamentul sportului respectiv fiind corectati de catre formator sau explicandu-le in ce consta regulamentul acolo unde ei aveau nelamuriri.

Seara am facut impreuna un foc de tabara.

Luni 18.04.2011

A urmat activitatea de incheiere in plen, concluziile formatorilor si evaluarea finala care s-a adaugat la evaluarile zilei pe care voluntarii le faceau dupa fiecare sfarsit de zi, folosind mai multe metode gen chestionar, intrebari pe flipchart (ce ati invatat? Puncte tari si puncte slabe (recomandari/ sugestii).

Dupa pauza am trecut la « Evaluarea finala », chestionar, multumirile de rigoare, impresii si pareri de rau ca totul a luat sfarsit, impartirea certificatelor de participare. Analiza evaluarilor individuale a aratat ca obiectivele cursului de initiere au fost atinse, iar voluntarii extrem de incantati