tabara ist 2014In perioada 16-22 iulie 2015, in incinta Centrului de Agrement Drobeta s-au derulat activitatile “Taberei Nationale de Istorie - Viaţa în Castrul roman Drobeta – a doua ediţie” finantata de Ministerul Tineretului si Sportului si organizata de catre compartimentul Tabere Scolare din cadrul Directiei Judetene de Sport si Tineret Mehedinti in parteneriat cu Asociatia Mod of Life din Drobeta Turnu Severin.

Prin prezenta tabără se doreşte apropierea tinerilor de identitatea noastră naţională, de originile noastre ca popor român concomitent cu petrecerea timpului în aer liber şi dezvoltarea unor deprinderi motrice. O altă ţintă a acestei tabere este cunoaşterea vieţii civilizaţiei dace şi romane la graniţele provinciei Dacia, felul în care îşi duceau traiul cotidian, cum se întreceau barbaţii romani în competiţii sportive.

Tabăra de istorie îşi propune să dinamizeze turismul şcolar mehedinţean prin lansarea unei oferte deosebite, aceea a taberei de istorie. Această tabără are ca scop popularizarea în rândul tinerilor obiectivele turistice cu valoare istorică din judeţul Mehedinţi precum şi dezvoltarea în rândul tinerilor interesul pentru studiul istoriei.

            Pornind de la obiectivele propuse ne aşteptăm ca prin această tabără naţională tinerii să cunoască principalele monumente istorice şi naturale din zonă, precum şi potenţialul turistic al judeţului Mehedinţi.

 

            Sperăm că prin această tabără naţională de istorie să se dezvolte în rândul tinerilor abilităţi în înţelegerea unor fenomene istorice dar şi formarea unor competenţe care să genereze un comportament responsabil faţă de ocrotirea monumentelor istorice şi naturale.

Obiectivele taberei:

1) Popularizarea în rândul tinerilor a principalelor obiective istorice şi turistice din zona Castrului roman Drobeta;

2) Instruirea unui număr de 50 tineri cu privire la istoria vieţii populaţiei daco-romane în cadrul Castrului roman Drobeta;

3) Stimularea interesului unui număr de 50 tineri participanţi faţă de importanta şi frumuseţea monumentele istorice din judeţul Mehedinţi, prin activităţi cu caracter turistic;

4) Dezvoltarea deprinderilor motrice utilitar aplicative la un număr de 50 de tineri participanţi ;

            Pe parcursul a 6 zile de tabără, tinerii au participat la excursii la siturile istorice din zona Drobeta Turnu Severin, au fost organizate cursuri tematice legate de formarea poporului român, istorie tracică, razboaiele purtate în această zonă între daci şi romani, jocuri de teambuilding care să fie legate de aspecte din viaţa dacilor şi romanilor din acele timpuri. Descrierea detaliata a activitatilor tabere se regaseste mai jos.

Deschiderea oficiala a taberei a avut loc in incinta Centrului de Agrement Drobeta, incepand cu orele 17.00. La deschidere, pe langa participantii din tabara au fost invitati sa participle reprezentanti ai Directiei Judetene pentru Sport si Tineret Mehedinti, ai organizatiilor partenere, precum si jurnalisti. Aceasta sesiune de lucru a avut urmatoarele obiective:

• Sa prezinte in mod oficial tabara si obiectivele asumate;

• Sa prezinte organizatiile implicate in proiect si activitatile pe care le desfasoara;

• Sa prezinte programul de activitati pentru zilele ce urmeaza, logistica implicata, sa se faca instructajul cu privire la normele de securitatea muncii.

Sesiunea de lucru a fost deschisa de dl. Raceanu Gabriel, care a urat participantilor bun venit si activitati fructuoase si cat mai placute. Cu aceasta ocazie, a fost realizata si o scurta prezentare a Directiei Judetene pentru Sport si Tineret Mehedinti si a actiivitatilor pe care le-a desfasurat precum si relatia de colaborare dintre aceasta si ceilalti parteneri din proiect.

Urmatorul pas pe agenda de lucru a acestei sesiuni de lucru au fost luarile de cuvand din partea invitatilor.

Ultima activitate a sesiunii de lucru inainte de activitatile de cunoastere a constat in prezentarea programului de activitati pentru zilele ce urmau. Programul de activitati a fost in prealabil imprimat pe hartie, fiind grupat pe blocuri de activitati ce se derulau in interior si in exterior, precum si pe categorii: dobandire de informatii, cunostinte, abilitati etc. Programul a fost afisat pe perete pentru a fi vizibil de toti participantii la tabara. Facilitatorul din partea organizatiei Mod of Life, si anume dl Mihailescu Catalin a introdus rand pe rand fiecare activitate, descriind in detaliu ce urma sa se intample, ce trebuiau participantii sa pregateasca, daca aveau nevoie de echipamente si resursele temporale alocate fiecarei activitati in parte..

Sesiunea 2- Activitati de cunoastere

Metodele folosite in cadrul acestei sesiuni de lucru au fost: prezentarea in plen, discutia libera, si jocuri de cunoastere –dintre care enumeram:

• “Mingea săltareață” –participantii sunt asezati intr-un cerc. Jocul incepe cand cineva arunca o minge catre o persoana din cerc, in timp ce isi rosteste numele si tara din care provine. Mingea continua sa circule in cerc, participantii aruncand-o de la unul la celalalt, fiind obligati sa retina numele celui de la care au primit mingea si catre cine au aruncat-o. Odata ce toti participantii au luat contact pentru prima data cu mingea si fiecare si-a rostit numele si tara, in joc sunt introduce inca doua mingii, urmandu-se acelas traseu –fiecare trebuie sa arunce mingea catre aceeasi persoana la care a aruncat prima data, rostindu-I numele si tara din care provine. De aceasta data, jocul s-a desfasurat intr-un ritm mult mai alert, creand amuzament in randul participantilor.

• “Numele meu este...” –participantii au trebuit sa isi scrie in aer propriul nume utilizand o parte a corpului (o mana, picior, etc).

• “ Joc prezentare de la A la Z Sunt   A......si imi place sa a.......(activitate cu aceeasi litera)”. Pentru inceput participantii si-au spus prenumele cu voce tare de la stanga la dreapta, dupa care s-au asezat tot in cerc dar in ordinea alfabetica a prenumelor fara sa vorbeasca. Etapa III se incepe de la A ….Z fiecare participant isi spune prenumele si o activitate care o caracterizeaza (ii place) gesticuland totodata: ex Sunt Alina , si imi place sa analizez situatiile!; Urmatorul repeta ce au spus colegii ei inainte ex.: Ea este Alina si ii place sa analizeze(imitand si gestul) …..si apoi isi spune numele lui si activitatea preferata ex. ‘Sunt Irena si imi place sa imortalizez momentele frumoase!’ si tot asa pana la finalul alfabetului cand cu siguranta toti participantii vor invata toate prenumele colegilor si vor si afla ceva despre ei.

• ” Duelul super-eroilor”- grupul a fost impartit in doua subgrupuri egale. Fiecare grup s-a asezat in rand, unul dupa altul. Cele doua subgrupuri s-au pus fata in fata despartite de o draperie pentru a nu se vedea intre ei participantii. La momentul ridicarii draperiei si la primul contact vizual, cei doi participanti, fata in fata trebuiau sa isi rosteasca numele. Cel care a rostit cel mai repede numele celuilalt participant corect a laut in grupul sau pe cel cu care s-a confruntat. Atmosfera a fost cu totul si cu totul distractiva, la final castigand grupul care a luat din celalalt grup toti participantii.

• „Bingo uman” – Fiecare participant are un buletin de bingo pe care il completeaza cerand semnatura celorlalti participanti. Fiecare dintre cei care semneaza trebuie se potriveasca cu raspunsurile la intrebarile existente pe fisa (foaia de bingo) pe care fiecare tanar a primit-o in prealabil.

Semnalul electric” –Participantii, impartiti in doua grupe sunt legati la ochi si stau tinandu-se de mana intr-un sir continuu. Primul dintre ei are parte de la facilitatorul activitatii de un impuls initial pe care trebuie sa-l dea mai departe sirului prin strangeri de mana, astfel incat ultimul membru al sirului sa dea raspunsul corect inaintea echipei adverse.

Activitatile de cunoastere si jocurile au fost coordonate de facilitatorii Asociatiei Mod of Life si implementate in cooperare cu tinerii voluntari ai centrului de tineret.

Seara a continuat cu o discoteca si karaoke in aer liber pentru ca participantii erau obositi dupa calatoria catre Drobeta.

Ziua 2: Atelierul de cunoaştere a vieţii sociale a poporului dac

Atelierul de cunoaştere a vieţii sociale a poporului dac s-a realizat în strânsă legatură cu reprezentanţi ai Muzeului Regiunii Porţilor de Fier din Drobeta Turnu Severin şi dl. prof. de istorie Vasile Busuioc din cadrul Colegiului Tehnic Decebal Drobeta Turnu Severin. Cu aceasta ocazie tinerii participanti au dobandit o serie de informati cu privire la istoria formării poporului roman, razboaiele dintre dacii lui Decebal şi romanii Împăratului Traian, rolul pe care orasul Drobeta si locuitorii acestor tinuturi l-au avut, etc. Atelierul s-a desfăşurat la situl arheologic Schela.

După masa de prânz s-a desfasurat atelierul « Ora de Istorie Vie….suntem Daci ?« Unde profesorii de istorie au organizat diferite jocuri interactive, au explicat participanţilor viaţa dacilor din castrul roman Drobeta între anii 101-106, obiceiurile şi tradiţiile poporului dac (păstoritul, apicultura, etc) felul în care îşi petreceau timpul liber, cum arata o aşezare a unei famili dace, cum se structurau clasele sociale în aceea perioadă, etc.

Rolul facilitatorilor Asociatiei Mod of life a fost si de aceasta data sa aduca energie si buna dispozitie in grup, prin intercalarea unor energizere intre diferitele secvente de program. Printre activitatile de animare organizate de noi pe parcursul zilei amintim:

Uriasul adormit“- Copiii stau intr-un cerc mare. Unul dintre copii este uriasul, care sta pe un scaun ln mijiocul cercului, legat la ochi. In fata uriasului, la picioarele sale se gaseste comoara (un penar), pe care acesta o pazeste chiar si in somn.Conducatorul de joc va indica fara sa vorbeasca, aratand cu degetul, un copil care trebuie sa recupereze comoara. Copilul trebuie sa se apropie de urias in varful picioarelor si sa incerce sa ii ia comoara, fara sa fie simtit. Daca uriasul il simte, va scoate un urlet fioros si va arata directia din care a auzit zgomotul. Daca directia este corecta, copilul revine la locul lui si conducdtorul de joc indica un alt copil. Copilul care reuseste sa recupereze comoara fara sa fie simtit de urias, ii va lu alocul..

Aduc scrisoare pentru...“- Scaunele au fost aranjate in forma de cerc. Participantii sa stea pe scaune iar cei care nu au unul, sa stea in mijloc. Persoana din mijloc sa spuna ceva de genul: "Aduc o scrisoare pentru aceia ce... poata ochelari (.. au facut un dus in dimineata aceea.., poarta pantaloni.., pentru aceia care poarta ceas, sau orice, in functie de imaginatia lo) .

Toti cei care poarta ochelari trebuie sa schimbe scaunele, in timp ce persoana din mijloc foloseste aceasta oportunitate ca sa aduca un scaun pe care sa stea. Persoana care e in mijloc sa aduca alta scrisoare.   Opreste jocul dupa 5, 10 minute sau cand toata lumea a vorbit si cand toata lumea a schimbat locul..

Ghiceste cine a inceput“. În cadrul acestui exerciţiu toată lumea este aşezată în cerc. Facilitatorul a rugat ca o persoană din grup să se ofere voluntar pentru cele ce urmau să se desfăşoare. Voluntarul a fost rugat să se indeparteze de grup, intr-un loc de unde nu putea vedea si auzi ceea ce se intampla, până facilitatorul avea să ofere instrucţiuni grupului. Sarcina voluntarului la întoarcerea în grup a fost să descopere persoana ce iniţia o mişcare iar restul de persoane îl urmau. La intervale regulate leaderul activităţii, cel care iniţia mişcările le schimba pentru a crea confuzie. Dacă acesta era descoperit, părăsea grupul, iar la întoarcere trebuia să descopere cine era persoane ce iniţia mişcările pe care grupul le copia.

Sculptura“. O persoana din cadrul grupului este legata la ochi. Ceilalti participanti alearga in jurul persoanei legate la ochi.Persoana legata la ochi trebuie sa prinda un alt participant si sa-l pipaie, pentru a ghici cine este. Daca persoana legata la ochi a ghicit cine este cel pe care la pipait atunci persoana identificata devine legata la ochi si jocul continua. Daca in schimb nu a fost identificata persoana atunci persoana legata la ochi continua vanatoarea si prinde alta persoana pe care s o identifice, si tot asa pana identifica o persoana.

După masa de seară, tinerii au luat parte la o proiecţie de film (filmul Dacii) ce a prezentat formarea poporului roman, cucerirea provinciei Dacia de către Împăratul Traian. prin Un muzeograf din partea Muzeul Regiunii Porţilor de Fier, care prezent la a facut comentarii pe marginea filmului şi a răspuns la întrebările tinerilor.

Ziua 3: Atelier de cunoaştere a vieţii sociale a poporului roman

După micul dejun, tinerii s-au deplasat catre Muzeului Porţilor de Fier din Drobeta-Turnu-Severin, unde au luat la atelierul de cunoaştere a vieţii sociale a poporului roman, activitate coordonata de reprezentanţi acestui muzeu. Muzeografi si specialisti am prezentat tinerilor vestigiile istorice existente in curtea muzeului, au relatat fapte istorice legate de viata poporului roman, aspecte din viata de zi cu zi a acestora, etc.

După masa de prânz, tinerii au luat parte la atelierul « Ora de Istorie Vie….suntem Romani ? « .În cadrul acestui atelier, profesorii de istorie vor organiza diferite jocuri interactive, au explicat participanţilor despre viaţa romanilor din castrul roman Drobeta între anii 101-106, obiceiurile şi tradiţiile poporului roman felul în care îşi petreceau timpul liber, cum arăta o aşezare a unei famili romane, cum se structurau clasele sociale în aceea perioadă, etc.

Rolul facilitatorilor Asociatiei Mod of life a fost si de aceasta data sa aduca energie si buna dispozitie in grup, prin intercalarea unor energizere intre diferitele secvente de program. Printre activitatile de animare organizate de noi pe parcursul zilei amintim:

Prinderea gainii”. Toata lumea sta intr-un cerc. O gaina de cauciuc ii este data unei persoane. Acestui participant ii este numit un subiect despre care el trebuie sa numeasca cinci lucruri. Gaina ii este data urmatorului participant dupa ce si-a indeplinit misiunea.

Persoana trebuie sa numeasca cele cinci lucruri inainte ca gaina sa inconjoare cercul.

Masina de spalat” Se formeaza doua siruri de copii, fata in fata. Un voluntar/cel care ramane fara pereche sau   animatorul   trece   printre   cele   doua siruri („masina   de   spalat”).   Cand   ajunge in   dreptul primei perechi din sir se opreste si asteapta sa fie „spalat”: fiecare participant la joc ii pune mana pe umar si ii   spune   o   caracteristica,   o   calitate personala sau   o   vorba buna. Cel   spalat” multumeste si trece mai departe.

Ochi, corpuri si voci”. Se impart jucatorii in grupuri de cate 3. Doi dintre jucatori vor fi legati la ochi, celui de-al treilea permitandu-i-se sa poata vedea. Unul din jucatorii legati la ochi va fi "corpul"; se va putea misca, dar nu i se va permite sa vada sau sa vorbeasca. Celalalt jucator legat la ochi va fi "vocea"; el va putea vorbi, dar nu va putea misca si vedea. Ultimul jucator va fi "ochiul"; el va putea vedea dar nu va putea vorbi sau misca. Pentru fiecare echipa se va plasa o minge undeva in spatiul de joc. De asemenea va fi plasat si un pilon in spatiul de joc. Sarcina fiecarei echipe este de a-si directiona "corpul" spre mingea echipei.

Dupa masa de seara, tinerii au luat parte la o proiectie de film ce a prezentat ce va prezenta formarea poporului roman, cucerirea provinciei Dacia de către Împăratul Traian. Reprezentantii Asociatiei Mod of Life s-au ocupat de aspectele logistice implicate.

Ziua 4: Atelierul de turism

Aceasta zi a fost dedicata vizitelor si circuitelor turistice, pentru a le oferi tinerilor sansa de a descoperi minunatiile zonelor montane si nu numai pe care judetul Mehedinti le ofera. Dupa micul dejun am realizat o scurta activitate de energizare ce a inclus activitati fizice (miscarea de dimineata) pentru a ”trezi la viata” tot grupul si a-l pregati pentru o lunga zi de vizite si deplasari cu autocarul. Ne-am urcat in autocare si am pornit catre primul popas al zilei, si anume catre localitatea Ponoarele, unde am vizitat urmatoarele obiective turistice:

Podul lui Dumnezeu sau Podul natural cum i se mai spune se află în centrul localităţii, în apropiere de primărie, fiind o uriaşă arcadă de piatră peste care trece şoseaua Baia de Aramă – Drobeta Turnu Severin, traversând Valea Pragului. El s-a format prin prăbuşirea peretelui superior al peşterii şi se impune în peisaj prin masivitate: 30 m lungime, 13 m înălţime, 22 m lăţime şi 9 m deschidere.

In imediata apropiere a podului se află Peştera de la Pod sau Peştera Ponoarele. Ea are o lungime de 734 m şi reprezintă un prim drenaj al apelor între Zăton şi subsolul ciuruit de galerii pe care este aşezată această localitate.   Peştera este situată chiar sub dealul care-i poartă numele reprezentând singura legătură dintre Zătonul Mare şi Zătonul Mic realizată la nivel subteran. Intrarea are forma unei arcade care prezintă similitudine cu Podul având lăţimea de 15 m şi înălţimea de peste 3 m.

Lapiezurile reprezintă forme carstice deosebite pe care apa le-a încrustat în calcare. Ele au forma unor caneluri fiind adevărate riduri brăzdate de timp pe suprafeţele calcaroase. Şanţurile depăşesc uneori 4-5 metri lungime şi au o adâncime de până al 30 cm, asemănându-se cu nişte coridoare tăiate în rocă în care a apărut vegetaţia: lumânărică, cimbrişor, urzici. În cadrul castrului din Ponoare sunt cunoscute trei asemenea vetre de lapiezuri. La intrarea în comună, pe partea dreaptă, se află lapiezurile de la Brăzişori, prezentând forme masive şi rotunjite „căpăţâni de calcar ce seamănă cu nişte căpiţe”.

Lapiezurile de pe Cornetul Mare au forme mai simple şi mai puţin spectaculoase. Cele mai cunoscute şi mai interesante sunt lapiezurile din Dealul Peşterii care formează două câmpuri distincte: Câmpul Cleopatrei şi Câmpul Afroditei, numite astfel după cele două frumuseţi ale antichităţii.

Cheile Băluţei. Aceste chei sunt încă foarte puţin cunoscute. La ele se poate ajunge abătându-te din drumul care urcă la Pădurea de liliac vreo 3 km şi traversând satul Băluţa. Chiar la ieşirea din sat se află şcoala şi bisericuţa ridicată pe o stâncă la poalele Cornetului. Pe acolo urcă anevoie potecuţa la cele câteva case din Cornet, iar pe firul văii drumul coboară spre Delureni. Valea începe să se închidă, străjuită de cele două cornete: Cornetul Băluţei şi al Buseştilor.Cum cobori, pe partea stângă a drumului se deschide gura peşterii din care se prelinge firul subţire al unui izvor care seacă în perioada verii, când peisajul devine aproape pustiu, adevărat deşert. De o parte şi de alta a văii sunt grămezi de pietre dislocate sub forma unor grohotişuri coborâte până la marginea drumului. Vegetaţia aproape a dispărut. Doar ici-colea câte un smoc de iarbă poate constitui o hrană săracă pentru caprele cocoţate pe stânci. Valea se numeşte pe drept cuvânt Valea Seacă şi ţine vreo câteva sute de metri, până la poalele unei stânci numită Piatra Dajului. De aici peisajul se deschide şi parcă învie, pentru că de la poalele pietrei ţâşneşte un izvor captat pentru alimentarea complexului balnear de la Bala, aflat la o distanţă de 9 km pe drumul forestier care traversează satul Delureni.

Bisericuţa de sub Stei este cunoscută sub numele de Bisericuţa de sub Stei, datorită faptului că se află chiar sub Steiul Ponorii, o coastă abruptă şi golaşă care străjuieşte satul în partea de sud arătând că aici s-a produs o ruptură şi terenul s-a prăbuşit deasupra unor nevăzute galerii. La poalele Steiului se află Peştera Şoimului unde se spune că oamenii coborau pe vremuri pentru a prinde această pasăre folosită la vânătoarea cu şoimi. Tot aici se află şi Peştera lui Ilie Hoţu, de care sunt legate legende cu haiduci şi comori. La baza Steiului a fost pe vremuri centrul comunei după cum arată în schiţa sa monografică Sofronie Delurinţu. Singura dovadă este bisericuţa din lemn de stejar în faţa căreia se mai văd şi acum câteva pietre acoperite de pământ care marcau crucile din cimitirul de altădată.

Obiectivele au fost vizitate sub forma unui traseu turistic, incepand cu Podul lui Dumnezeu, am boborat apoi spre pestera de la pod, ce se afla in imediata vecinatate a Podului lui Dumnezeu, am urcat pe coasta dealului spre a observa campul de lapiezuri in toata splendoarea lui, dupa care am pornit pe traseul montan Cheile Balutei, admirand psuperba priveliste montanta oferita de imprejurimi, am cotit spre Bisericuta de sub Stei dupa care ne-am intors la autocare si am pornit catre Orsova unde am avut sansa sa vizitam Biserica Sfanta Ana, cocotata pe varful dealului ce strajuieste localitatea si ce ne-a oferit o vedere de ansamblu asupra localitatii Orsova, cat si asupra defileului si Cazanelor Dunarii.

Pentru ca am ajuns in aceasta locatie a trebuit sa profitam de oportunitatile aparute si pentru a satisface si doleantele tinerilor din grup am organizat o scurta croaziera pe Dunare, pentru a le oferi tinerilor sansa de a vizita si Cazanele Dunarii si golful Mraconia unde se gaseste faimoasa statuie sculptata in stanca ce prezinta Chipul lui Decebal.

Pe parcursul acestor trasee si vizite Asociatia Mod of Life prin reprezentantii sai a avut un rol deosebit de important. Desi am avut alaturi de noi personal calificat din partea Salvamont Mehedinti si ai Geoparcului care au ghidat permanent tinerii, facilitatorii nostrii s-au ocupat de siguranta tinerilor pe parcursul strabaterii obiectivelor mai sus amintite. Deasemenea, la intervale regulate am ”condimentat” atmosfera cu legende locale legate de istoricul diferitelor obiective din zona (am putea aminti aici legenda Podului lui Dumnezeu care spune ca Lui Dumnezeu i s-a făcut milă de oamenii din Ponoarele care nu puteau trece Valea Pragului şi l-a alungat pe diavol care se adăpostea în peştera de la Pod. Dracul a fugit şi atunci tavanul peşterii s-a prăbuşit, iar Dumnezeu a făcut podul pentru oameni. Dracul a ieşit la Zătonul Mare zgârâind cu ghiarele stâncile din Dealul Peşterii. Acolo s-a aşezat pe o piatră care-i poartă şi acum numele -Stânca Dracului).

Dupa masa de seara, am organizat un concurs de eseuri si desene cu teme istorice. Tinerii au reprodus in creion si culoare obiective istorice existente si azi pe raza municipiului/judetului Mehedinti, au compus poezii sau eseuri legate de formarea poporului roman, etc.

Ziua 5: Atelierul de întreceri sportive în cadrul Pădurii Crihala

În cadrul atelierului de familiarizare cu modul în care aveau loc întrecerile sportive în cadrul Padurii Crihala, tinerii au practicat diferite sporturi, sub stricta supraveghere şi îndrumare a specialiştilor (profesori de educaţie fizica şi sport, asistent medical), care îi vor instrui pe tineri cu privire la normele de siguranţă, şi care îi vor instrui cu privire la regulamentele specifice întrecerilor specifice jocurilor respective, etc. DJST MH le-a pune la dispozitie tinerilor, pe parcursul derularii activităţilor toate echipamentele sportiver necesare.

După masa de seară, tinerii vor fi plimbaţi în zona pietonală Strada Crişan, la fântăna cinetică, în portul Drobeta.

Dupa masa de seara am organizat un scurt tur al orasului pentru a le oferi tinerilor o perspectiva asupra obiectivelor turistice locale. Cu aceasta ocazie am vizitat zona de promenada Crisan –o zona pietonala ce strabate orasul de la un capat la celalalt si este extrem de populata de tinerii din localitate, Castelul de apa si Fantana cinetica –o splendoare arhitectonica ce ofera superbe jocuri de lumini in timpul serii. Reprezentantii Asociatiei Mod of Life s-au ocupat de cordonarea grupului pe parcursul turului precum si de oferirea de informatii legate de fiecare obiectiv intalnit in drumul nostru.

Ziua 6: Evaluare, premiere

Dupa micul dejun, a fost organizata o sesiune de evaluare a activitatilor taberei, vor fi semnate listele de participanti, si toate aspectele administrative legate de finalizarea taberei.

Facilitatorii Asociatiei Mod of Life s-au ocupat de partea de evaluare, componenta ce a fost realizata pe mai multe paliere :

1) « Înapoi la temeri şi aşteptări » unde participanţii au fost rugaţi să îşi revizuiască temerile şi aşteptările din prima zi şi să înlăture aşteptările şi temerile ce s-au îndeplinit. Astfel, am observat că majoritatea aşteptărilor realiste ale participanţilor s-au îndeplinit pe parcursul zilelor de activităţi.

2) « Ultimele impresii » Participanţii, aşezaţi în cerc au împărtăşit în plen care este impresia lor generală legată de participarea la curs, dacă au învăţat sau nu ceva nou şi util, ce le-a plăcut şi ce anume nu, etc. A rămas la latitudintea fiecărui participant ce anume să împărtăşească grupului. Astfel, majoritatea tinerilor au afirmat că a fost o experienţă inedită pentru ei, că au aflat o mulţime de lucruri noi şi că şederea lor în Drobeta a fost una plăcută.

3) « Chestionarul individual » Tinerii, utilizand un chestionar pregatit special de către organizatori, au trebuit să răspundă la un număr de întrebări impărtite in doua categorii: activitate de invatare si aspecte logistice. Participantii au fost rugati sa isi expuna parerea personala referitor la cum a fost organizat programul de activităţi daca li s-a parut interesant sau nu, ce ar schimba, cum li s-a parut echipa de coordonare, şi, de asemenea, cum li s-a parut locaţia in care au fost cazaţi, masa, etc. Aceasta activitate de evaluare a fost una extrem de folositoare pentru echipa de organizare, intrucat ne-a permis sa aflam parerea sincera a tinerilor referitoare la modul cum a fost organizata acesta tabara si, totodata ne-a permis sa reglam si sa imbunatatim viitoarele proiecte pe care le vom organiza. Cu aceasta ocazie am aflat ca activitatile de învăţare pe care tinerii le-au parcurs au fost unele folositoare si extrem de bine alese si adaptate contextului.

Seara reprezentantii DJST Mehedinti au organizat o seara festiva, cu muzica, buna dispozitie, a fost adus un tort festiv iar tinerii au primit certificatele de participare la tabere. Tinerilor le-au fost oferite în această seară festivă ca şi un mic cadou ce să le amintească de aceste momente, tricouri personalizate cu numele proiectului şi insigne.

Protecția participanților și siguranța acestora pe toata durata taberei a fost foarte importantă pentru noi și am avut grijă sa se realizeze la un înalt nivel.

Au fost verificate propunerile venite din partea participantilor in ceea ce priveste conditiile de cazare si masa, dar si legat de cele de accesibilitate (in cazul in care grupul ar putea cuprinde persoane cu nevoi speciale) inca din faza de planificare a activitatilor.

Pe toata durata deplasarii grupului de tineri din localitatile de origine spre Drobeta Turnu Severin s-a tinut legatura telefonic cu liderii de grup pentru a vedea locatia exacta unde se afla si timpul estimativ de ajungere in Drobeta. Reprezentantii DJST impreuna cu voluntarii Asociatiei noastre s-au ocupat de transportul participantilor de la gara sau autogara Drobeta pana la Centrul de Agrement unde au fost cazati.

Tot in cadrul primei intalniri intre liderii grupurilor s-a stabilit si procedura ce trebuie urmata in cazul in care apare vreun caz de urgenta . De acest lucru a raspuns din partea asociatiei Mod of Life dl. Draghici Drasko.

Procedura de urmat in cazul unui accident era urmatoarea :

• Stabilirea naturii și a gradului de leziune, asigurarea corespunzătoare a primului ajutor; in cazul in care ar fi existat leziuni, stabirea numelor celor răniți, si stadiul lor in care se afla;

• Asigurarea că toți ceilalți membri ai grupului sunt teferi și în condiții de siguranță;

• Apelul telefonic în funcție de serviciile de urgență care sunt necesare (poliția va lua declarații - declarațiile de poliție pot fi necesare pentru orice pretenții de asigurare, ambulanta, pompieri);

• Desemnarea unei persoane din cadrul grupului care sa asigure pentru restul grupului întoarcerea la punctul de intalnire in cele mai bune conditii;

• În cazul în care orice voluntar ar fi avut nevoie de o vizita la un spital, aceasta se realiza doar însoțit de unul dintre organizatori.

• Restricționarea accesului la telefoane până când ar fi reusit sa se ia   legătura cu persoana de contact de urgență la domiciliu și până când el / ea ar fi avut timp pentru a contacta pe cei implicați direct. Pentru contactele de urgență erau nevoie de următoarele informații:

- Numele lor; natura, data și ora locală a incidentului;

Conducere

• Fiecare grup de tineri si-a numit din grupul lor, un lider cheie care era cel mai indicat si cu cea mai buna experienta pentru activitățile planificate in cadrul schimbului

• Liderii au acordat fiecarui participant sarcini și responsabilități clare în timpul schimbului;

• Liderii trebuiau să înțeleagă și să respecte toti participanți;

• Cel puțin un lider a trebuit să aibă pregătire de prim ajutor;

• Liderii se intalneau in fiecare zi pentru a discuta despre eventualele conflicte aparute si posibilitatile de stingere a acestor între grupuri;

• Liderii trebuiau să știe unde se gaseau participanții în orice moment – mai ales în timpul liber;

• Liderii de grup au avut pe toata durata proiectului o relație bună, deschisă și permanenta cu tinerii

• Liderii aveau acces la telefon și internet pentru comunicarea în caz de urgență;.

Pe tot parcursul derularii atelierelor propuse si a activitatilor implementate in tabara s-a aflat o trusa de prim ajutor spre a putea fi folosita in cazul in care tinerii s-ar rani folosind uneltele.

Din fericire, nu au existat accidente sau evenimente neprevazute care sa pericliteze buna desfasurare a taberei.

Tinerii voluntari ai asociaţiei noastre au avut drept sarcină să pregătească activităţile dedicate zilei în care tinerii participanţi trebuiau să descopere realităţile locale. Astfel, aceştia au realizat un traseu al locurilor pe care le puteam vizita, au căutat informaţii legate de locurile interesante din judeţ s-au preocupat de toate aspectele legate de siguranţa participanţilor pe parcursul acestor deplasări.

Organizatorii impreuna cu reprezentantii Asociatiei Mod of Life au fost responsabili pentru asigurarea unei ambianţe plăcute şi a unui mediu de lucru non discriminatoriu. Participantii au fost încurajaţi să se autoexprime şi să formuleze opinii ori de câte ori au simţit acest lucru. În fiecare zi, la finalul activităţilor prevăzute în ziua respectivă au avut loc evaluari ale zilei, în scopul evaluării gradului de succes a activităţilor, faptului dacă –şi în ce măsură- obiectivele prevăzute au fost atinse, dar şi pentru a descoperi eventualele probleme sau conflicte şi a le remedia.

Toate activităţile proiectului au avut la bază metode specifice educaţiei non formale, metode ce promoveaza educaţia experienţială şi incurajează inţiativa tinerilor. Organizarea programului social din fiecare seară (karaoke, seara interculturala, discoteca interculturala) au fost deasemenea evenimente organizate de către reprezentantii Asociatiei Mod of Life.